اشتباهات یادگیری زبان انگلیسی

رایج ترین اشتباهاتی که افراد هنگام یادگیری زبان انگلیسی مرتکب می شوند

یادگیری زبان انگلیسی می تواند سخت باشد، و اگر به روش درست پیش نروید می تواند حتی سخت تر باشد. در این مقاله 10 تا از اشتباهات بزرگی که افراد هنگام یادگیری زبان انگلیسی مرتکب می شوند و نحوه اجتناب از آنها آورده شده است.

رایج ترین اشتباهات زبان‌آموزان انگلیسی

وقتی به اشتباهاتی که مردم هنگام یادگیری زبان انگلیسی مرتکب می شوند فکر می کنید، ممکن است به مواردی مانند اشتباه گرفتن گرامر یا ندانستن واژگان کافی فکر کنید.بله، اینها اشتباهاتی هستند، اما اشتباهاتی هستند که با گذشت زمان و تمرین می توانید آنها را برطرف کنید. شما با خواندن چنین مقاله‌ای آنها را اصلاح نخواهید کرد، و آنها اشتباهاتی نیستند که واقعاً شما را به عنوان یک زبان آموز از یادگیری انگلیسی بازدارند.

در این مقاله می‌خواهیم بزرگترین اشتباهات «راهبردی» را که مردم هنگام یادگیری زبان انگلیسی مرتکب می‌شوند، فاش کنیم – اشتباهاتی که افراد بدون توجه به زبان مادری‌شان یا مدت زمانی که انگلیسی را یاد می‌گیرند مرتکب می‌شوند.

رفع برخی از این اشتباهات همیشه آسان نیست، و یادگیری زبان انگلیسی پر از راه حل های سریع و ترفند نیست، اما اگر بتوانید از انجام این اشتباهات اجتناب کنید، خواهید دید که بسیار سریعتر از قبل پیشرفت می کنید.

در این مقاله ممکن است اشتباهاتب خود مرتکب ان میشوید را را بخوانید.  و راه حل ان ها را نیز بیابید و از ان استفاده کنید. و اگر اشتباهاتی دیدید که می‌دانید مرتکب نمی‌شوید، آفرین به شما، می‌توانید خودتان مورد تشویق و تمجید قرار دهید.

اگر تمام این مقاله  را خواندید و با خود گفتید که هیچکدام از این اشتباهات را انجام نمیدهید، یا باید خود را جزو 1 درصد برتر زبان‌آموزان انگلیسی بدانید (تبریک می‌گوییم!)، یا تست دروغ سنج انجام بدید.با هر اشتباه ما نشان خواهیم داد که اشتباه چیست، چرا بد است، و برای رفع آن چه کاری می توانید انجام دهید.

 

1. شما چیزهای مورد علاقه خود را انتخاب نمی‌کنید

اشتباهات یادگیری زبان انگلیسی

اشتباه:

اولین اشتباه ما اشتباهی است که بسیاری از دانش‌آموزان انگلیسی مرتکب می‌شوند و آن استفاده از مطالبی است که برای آنها جالب نیست، برای مثال موادی که فقط برای آموزشگاه‌های زبان طراحی شده‌اند یا در کلاس درس استفاده می‌شوند.مثل کتاب‌های درسی یا صوتی با موقعیت‌های مصنوعی و خسته کننده که اصلا جذاب نیستند.

نتیجه این است که در نهایت خسته می‌شوید، نمی‌توانید به خودتان انگیزه بدهید، همچنین نمی‌توانید تمرکز کنید، و مطالعه زبان به یک کار طاقت فرسا تبدیل می‌شود، نه لذت. اگر این برای شما آشنا به نظر نمی رسد، احتمالاً یا زمان زیادی را در کلاس انگلیسی سپری نکرده اید، یا معلم شگفت انگیزی داشته اید.

راه حل:

راه حل این موضوع خیلی ساده است. فقط محتوایی را بخوانید، گوش دهید یا تماشا کنید که برای زبان آموزان جذاب باشد. فیلم‌ها، کتاب‌ها، سریال‌ها، پادکست‌ها درباره چیزهایی که واقعاً به آن‌ها علاقه دارید. اگر به فیلم علاقه دارید، فیلم تماشا کنید (ابتدا با زیرنویس امتحان کنید، سپس بدون زیرنویس).اگر عاشق باغبانی هستید، مطالب مرتبط با باغبانی را بخوانید، گوش دهید و استفاده کنید.

چیزهایی را پیدا کنید که مورد علاقه شما هستند، چیزهایی که به شما مطالبی فراتر از زبان یاد دهد، نه فقط گوش دادن به مکالمات کوتاه یا صحبت های کوچک خسته کننده که واقعا چیزی برای ارئه به شما ندارند. اگر اطراف خود را با «انگلیسی واقعی» احاطه کنید، محتوایی را انتخاب کنید که به آنها علاقه دارید، مطمئن باشید زمان خوبی را سپری خواهید کرد.انگیزه یکی از عوامل کلیدی در پیشرفت افراد است و هر چه راحت‌تر انگیزه خود را حفظ کنید، تمرکز و ادامه حرکت رو به جلو برای شما آسان‌تر خواهد بود.

 

2. پیشرفت خود را با دیگران مقایسه می کنید

 

اشتباه:

هر کس با سرعت متفاوتی،و با استفاده از تکنیک های مختلفی زبان یاد می گیرد و همچنین  ممکن است روشی که دوست شما استفاده میکند برای یادگیری شما مناسب نباشد. واقعاً چه چیزی از صرف زمان برای مقایسه پیشرفت خود در برابر پیشرفت دیگران به دست می آورید؟ مطلقا هیچ چیزی.

کاملاً طبیعی است که بخواهید با سایر زبان آموزان ارتباط برقرار کنید و میزان تفاوت خود و دیگران را متوجه شوید، اما هرکسی با سرعت متفاوت خودش یاد می گیرد و از چیزهایی استفاده می کند که برای آنها مفید است.به هر حال باید تاکتیک های مختلفی را امتحان کنید، اما خیلی زود متوجه خواهید شد که چه چیزی برای شما مفید است و نباید دائماً خود را با دیگران مقایسه کنید.

یادگیری زبان انگلیسی یک رقابت نیست، و تلاش برای سنجش خود با سایر زبان آموزان (به خصوص که ممکن است از زبان های مادری متفاوتی باشند و همیشه با سرعتی متفاوت از شما یاد بگیرند) تلاشی بیهوده است.

راه حل:

از مقایسه خود با دیگران دست بردارید.

گفتنش راجت تر از انجام دادنه، اما فقط به یاد داشته باشید  می‌توانید به جای 15 دقیقه چت کردن در مورد پیشرفت بقیه، 15 دقیقه بیشتر زبان بخواد  زمان بیشری را صرف یادگیری خود کنید.

اگر در سطح متوسط یا بالاتر هستید – باید رفتار شما اینطور باشد – پس باید از تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی که برای شما کار می‌کنند آگاهی کافی داشته باشید و به احتمال زیاد خودتان را با دیگران مقایسه نمی‌کنید. اگر دست از مثایسه بردارید می توانید تنکی و راه حل جدید برای یادگیری زبان بیاموزید که تنها مخصوص شما باشد.

 

3. شما راه آسان را انتخاب می کنید و به دنبال میانبر می گردید

اشتباه:

این چیزی است که دیدن آن من را آزار می دهد، و این چیزی است که بیشتر و بیشتر در بین زبان آموزان انگلیسی رایج است. در عصری که مردم فکر می‌کنند باید برای همه چیز «تفرفند و میانبر» وجود داشته باشد، مردم همیشه به دنبال راه‌حلی سریع هستند که به این معنی است که شما نیازی به وقت گذاشتن ندارید.

و به نظر می‌رسد بسیاری از مردم ساعت‌ها را صرف جستجوی «ترفندهای یادگیری» می‌کنند و در نتیجه برای یادگیری زمان کافی صرف نمی‌کنند. متأسفانه تنها پخش آهنگ های انگلیسی هنگام خواب به این معنی نیست که 1 ماه بعد به طور معجزه آسایی از خواب بیدار می شوید و متوجه می شوید که با لهجه انگلیسی صحبت می کنید. و تکرار جملاتی مثل “من انگلیسی یاد دارم” به این معنی نیست که شما می توانید بعد از چند هفته یک سخنرانی به زبان انگلیسی داشته باشید.

یادگیری یک زبان زمان بر است و اشتباهی که افراد مرتکب می شوند این است که این زمان را یک “کار خسته کننده اما ضروری” می دانند، بنابراین می خواهند مدت زمانی را که برای انجام آن صرف می کنند به حداقل برسانند.

راه حل:

در عوض، شما باید روند واقعی یادگیری زبان انگلیسی را بپذیرید.در وهله اول به خود یادآوری کنید که چرا در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، هدفی را که در ذهن دارید به خود یادآوری کنید. این ممکن است برای یافتن یک شغل جدید ، مشارکت در بحث های انگلیسی، و یا مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان باشد. وقتی این کار را انجام می دهید، متوجه می شوید که دیگر به دنبال میانبر نیستید و روند واقعی یادگیری را در آغوش می گیرید.

فکر کردن به “میانبر” باعث می شود یادگیری زبان خسته و کسل کننده به نظر برسد – اما باید برعکس باشد. از آن لذت ببرید و بعد از این میانبر ها و مطالب مثل یادگیری انگلیسی در 10 روز برای شما جذاب نخواهند بود.

 

4. از اشتباه کردن می ترسید

اشتباه:

بسیار خوب، همه تا حدی از این مشکل رنج می برند، همیشه به ما گفته میشه از صحبت کردن، اشتباه کردن و.. نترسید اما تنا گفتن ایم کلمه باعث نمیشه که ترس از اشتباه کردن را فراموش کنیم. اینکه از صحبت کردن به زبان خارجی بترسید چیز طبیعی است  و بیشتر افراد ترجیح میدهند تا حد امکان از صحبت کردن بپرهیزند.

اما بدون تلاش، یاد نخواهید گرفت. و اگر هدف شما یادگیری است، که باید همینطور باشد، باید تلاش کنید. بزرگترین طرز فکر اشتباهی که وجود داره اینه که، فکر میکنید اشتباه کردن شما روی دیگران تاثیر میگذارد و ممکنه انها ازرده خاطر بشوند اما اینطور نیست. این مطلب رو از من بشنوید و به خاطر داشته باشید: مردم اشتباهات شما را قضاوت نمی کنند و حتی شما را درک میکنند و سعی در همراهی شما خواهند داشت.

به احتمال زیاد، شما کمتر از آنچه فکر می‌کنید مرتکب اشتباه می‌شوید – اکثر مردم معمولاً تعداد اشتباهات خود را بیش از حد تخمین می‌زنند، و این واقعاً یک عامل منفی  و دفع کننده است..

راه حل:

به جای ترس از اشتباه کردن، به دلایل ترس و کارهایی که می توانید برای غلبه بر آن انجام دهید فکر کنید. کاملاً طبیعی است که شما، با فرض اینکه فردی بالغ هستید که به زبان مادری خود فردی مسلط، با اعتماد به نفس و باسواد هستید، وقتی شروع به صحبت کردن به زبان انگلیسی می کنید، احساس کنید که فرد دیگری هستید. شما نمی توانید خیلی مسلط و به مانند زبان مادری خود صحبت کنید – حتی مسلط ترین زبان آموزان انگلیسی، افرادی که سال ها در کشورهای انگلیسی زبان زندگی کرده اند، اغلب نمی توانند دقیقاً به همان شکلی که در زبان مادری خود صحبت می کنند، ابراز نظر کنند.

شما اغلب احساس می کنید فردی متفاوت هستید – نمی توانید انگلیسی را مانند زبان مادری خود صحبت کنید.اما غلبه بر این ترس می تواند به نتایج فوق العاده ای منجر شود.

من یک دوست عالی دارم به نام فرانچسکو، او در سال 2013 به لندن رفت. بدون اینکه حتی یک کلمه انگلیسی یاد داشته باشد. اما اکنون در حال گذراندن دوره دکترای خود، در دانشگاه کمبریج با بورسیه کامل است.

ممکن است این موضوع برای شما کاملاً غیرقابل قبول باشد، اما تفاوت بین بسیاری از زبان آموزان انگلیسی و فرانچسکو این است که او مطلقاً هیچ ترسی نداشت. او هر روز صدها اشتباه مرتکب می شد، اما همیشه با لبخندی بر لب به یادگیری زبان ادامه میداد.و نتیجه این بود که او توانست به سطح واقعاً مناسبی در زبان انگلیسی برسد، به اندازه کافی مناسب برای ورود به دوره دکترا در یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان.

پس راه حل چیست؟ بیشتر شبیه فرانچسکو باشید.

مردم وقتی اشتباه می کنید اهمیتی نمی دهند و هر چه زودتر بفهمید هر اشتباهی که انجام می دهید فرصتی برای یادگیری است، زودتر بر این ترس غلبه خواهید کرد و سریعتر یاد خواهید گرفت.

 

5. سعی می کنید خیلی سریع صحبت کنید

اشتباه:

به عنوان یک فرد غیر بومی، ممکن است یک فرد غیر بومی دیگر را ببینید که خیلی سریع انگلیسی صحبت می کند، و این را با تسلط یا سطح بالای زبان انگلیسی اشتباه بگیرید، اما در واقع اغلب کاملا برعکس است.بسیاری از مردم سعی می کنند خیلی سریع صحبت کنند و در نهایت اشتباهاتی مرتکب می شوند که اگر آهسته تر صحبت می کردند مرتکب نمی شدند.

مردم برخی از کشورها به ویژه در این امر مقصر هستند – نام بردن هرگز خوب نیست، اما وقتی از سریع صحبت کردن ، حرف میزنیم اسپانیایی زبانان به ذهن ما میایند که خیلی سریع انگلیسی صحبت میکنند – اما این اشتباهی است که مردم تمام کشورها مرتکب می شوند.

ممکن است «تسلط» را با سرعتی که می‌توانید  صحبت کنید بسنجید، اما در واقع اینطور نیست. آیا شما هم فکر می کنید افرادی که سریع به زبان انگلیسی صحبت می کنند، انگلیسی زبانان ماهرتری هستند؟ گاهی اوقات هستند، اما اغلب نیستند.

در واقع، برخی از تاثیرگذارترین سخنوران انگلیسی بسیار آهسته و با مکث های مکرر بین کلمات و جملات صحبت می کنند.به عنوان مثال، باراک اوباما به عنوان یک سخنور بزرگ شناخته شده است.اگر به صحبت های اوباما گوش دهید، او بسیار آهسته صحبت می کند، و اغلب مکث می کند، تقریباً به گونه ای که گویی در جستجوی کلمه مناسب است. و همچنین بعضی مواقع از کلمات پرکننده «اوم» یا «اوه» استفاده می‌کند.

در نهایت، اگر آهسته‌تر صحبت کنید، هم برای خود و هم برای مخاطب خود شرایط بهتری را برای درک و تفهیم فراهم خواهید کرد. اگر فهمیدن سخنان شما آسان تر باشد، مردم از صحبت کردن با شما بیشتر لذت خواهند برد، بنابراین فرصت بیشتری برای صحبت با مردم خواهید داشت. و یک بازی دو سر برد خواهد بود.

راه حل:

احتمالاً تا اینجا خودتان حدس زده اید، اما تنها راه حل اینه که آهسته تر صحبت کنید. از اینکه آهسته حرف زدن چقدر زمان بیشتری برای فکر کردن و چقدر آزادی بیشتری برای انتخاب کلمات، عبارات جالب به شما می دهد شگفت زده خواهید شد.

 

6. شما روی گرامر متمرکز می‌شوید

اشتباه:

اشتباه شماره 6 یک اشتباه بسیار رایج است که میلیون ها زبان آموز انگلیسی مرتکب می شوند و آن تمرکز بر گرامر به عنوان یک مبحث مستقل است. گرامر در زبان انگلیسی بخش‌های آسان خود را دارد، اما مانند هر چیز، بخش‌های سخت خود را نیز دارد، و هنگامی که اصول اولیه را مشاهده کردید، هرچه گرامر پیچیده‌تر باشد، سخت‌تر و بی‌پایان‌تر به نظر می‌رسد.

بله، بدیهی است که این یک امتیاز مثبت است که اسم ها جنسیت ندارند، و بیشتر صرف افعال ما نسبتاً آسان است. انگلیسی قوانین گرامری عجیب و غریب و شگفت انگیزی دارد که تسلط بر آنها زمان می برد.اما اگر تصمیم بگیرید که راه تسلط بر آنها این است که یک کتاب گرامر را مطالعه کنید، واقعاً به هیچ وجه خیلی سریع پیشرفت نخواهید کرد و احتمالاً بسیار دلسرد خواهید شد.

حتما اشتباه شماره 1 به یاد دارید که در ان قسمت گفتیم  باید روی محتوای جذاب تمرکز کنید تا دلسرد نشوید. بله، مطمئناً داشتن درک پایه ای از دستور زبان انگلیسی مفید است – چگونه کلمات مختلف صرف می شوند، چه زمانی از حروف اضافه خاص استفاده می شود و غیره – اما هنگامی که به سطح متوسط رسیدید، زمان خواندن دستور گرامر پایه است.

راه حل:

به جای تمرکز بر تمرین‌های گرامر خاص، باید سعی کنید گرامر را از طریق ارتباط با «منابع واقعی» – کتاب‌ها، مقالات، پادکست‌ها، به دست آورید تا قواعد گرامر را از طریق تمرین در دنیای واقعی درک کرده و یاد بگیرید.

اشتباه شماره 4 را به یاد بیاورید، از اشتباه کردن نترسید. نگران اشتباهات گرامری در زبان انگلیسی نباشید – حتی افراد بومی نیز اشتباه می کنند. اگر عجیب بودن گرامر انگلیسی را قبول کنید و دیگر نگران یادگیری آن به عنوان یک مبحث مستقل نباشید، از اینکه چقدر سریع «گرامر» را یاد می‌گیرید، بدون اینکه زمان زیادی صرف کار کردن روی آن کنید، شگفت زده خواهید شد.

 

7. شما به درستی به انگلیسی زبانان گوش نمی دهید

You don't listen properly to native speakers

اشتباه:

گوش دادن درست، مهارتی است که میلیون ها زبان آموز انگلیسی آن را دست کم گرفته اند. گوش دادن اغلب به عنوان “کم اهمیت ترین” مبحث میان خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن شناخته می‌شود، اما در واقع، وقتی به درستی انجام شود، گوش دادن درست مهارتی است که برای هر کسی که در حال یادگیری زبان انگلیسی است بسیار مفید است.

بنابراین، این اشتباه در واقع گوش نکردن به سخنوران بومی، عدم توجه کامل به ساختار جمله، انتخاب کلماتی که استفاده می‌کنند، یا نحوه تلفظ یک کلمه است. هنگام گوش دادن به سخنرانان بومی – چه پادکست، موسیقی، تلویزیون، فیلم، یا صحبت کردن با یک سخنور بومی در زندگی واقعی – بسیاری از مردم تمام تمرکز خود را بر تلاش برای درک اصل آنچه گفته می‌شود، بدون تمرکز بر محتوا متمرکز می‌کنند. تمام تلاش آنها این است که به جای خود کلمات، معنای آنها را متوجه شوند.

کسانی هستند که دیدگاه کاملاً متفاوتی نسبت به این موضوع دارند و می گویند که شما فقط باید روی درک مطلب تمرکز کنید و باید گوش های خود را آموزش دهید تا به چند کلمه اصلی گوش دهید تا معنای یک جمله را دریافت کنید.اما این فقط در صورتی کار می کند که شما به تازگی مسیر یادگیری انگلیسی را شروع کرده اید، و اگر در سطح متوسط یا بالاتر هستید، این کار مناسب سطح شما نیست. و در واقع شما را عقب نگه می دارد.

راه حل:

اگر به گوش دادن به عنوان فرصتی برای بهبود توانایی های انگلیسی خود فکر می کنید، نه فقط به عنوان یک چیز ضروری، پس باید گوش دادن به صورت غیرفعال را متوقف کنید و شروع به تمرکز روی هر کلمه کنید. اگر کلمه یا عبارت خاصی را متوجه نشدید، از دیگران معنی ان را بپرسید، یا چرا  ااز این عبارت یا لغت در این موقعیت استفاده شده است.

در صورت وجود نکته ای در پادکست، رادیو یا فیلم وجود دارد، آن را یادداشت کنید. و مطالبی را که یادداشت کرده اید، را بصورت دوره‌ای مرو کنید.

 

8. فکر می کنید برای بهبود زبان انگلیسی خود باید به یک کشور انگلیسی زبان بروید

اشتباه:

آیا فکر می کنید یادگیری زبان انگلیسی بدون رفتن به یک کشور انگلیسی زبان غیرممکن است؟

در حالی که مزایای آشکاری برای حضور در یک کشور انگلیسی زبان وجود دارد، اما این تنها راه یادگیری نیست. بسیاری از مدارس انگلیسی زبان به ارسال این پیام به مردم ادامه خواهند داد، زیرا ظاهراً به نفع آنهاست که افراد نصف کره زمین را با هواپیما سفر کنند و در مدرسه خارجی ثبت نام کنند تا زبان انگلیسی خود را بهبود بخشند.

اما این یک اشتباه بزرگ است که فکر کنید فقط در یک کشور انگلیسی زبان می توانید واقعاً پیشرفت کنید و برای این کار باید به یک مدرسه انگلیسی بروید. کاملاً امکان پذیر است که به معنای واقعی کلمه “مسلط” شوید، در حالی که هرگز پا در یک کشور انگلیسی زبان نگذاشتید.

راه حل:

منابع و ابزار خارق العاده ای مثل اینترنت وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که خود را در محیطی مجازی مانند یک کشور انگلیسی زبان احاطه کنید و یادگیری را در خانه و با استفاده از تلفن همراه و یا کامپیوتر خود ادامه دهید.

از گوش دادن به پادکست به زبان انگلیسی گرفته تا پیدا کردن یک شریک مکالمه انگلیسی از طریق سایت های مختلف مانند Preply، یا Cambly، تماشای فیلم‌ها و سریال‌های انگلیسی، می‌توانید تجربه انگلیسی همه جانبه‌ای را ایجاد کنید. ، در حالی که نه تنها مقدار زیادی پول برای خود پس انداز می کنید بلکه به شما امکان می دهد در یادگیری خود بسیار پیشرفت کنید.

 

9. شما برای آن وقت نمی گذارید

اشتباه:

ممکن خیلی از شماها زمان کافی داشته باشید اما یادگیری زبان انگلیسی اولویت اول شما نباشد.این احتمالاً برای بسیاری از شما آشناست – شما تصمیم می گیرید که انگلیسی یاد بگیرید یا روی بهبود زبان انگلیسی خود تمرکز کنید، اما در واقع زمانی را برای انجام آن هر روز اختصاص نمی دهید.پس از آن اتفاقی که می افتد این است که شما فقط از آن صرف نظر می کنید زیرا همیشه چیز دیگری وجود دارد که «مفرح تر» از کار بر روی بهبود انگلیسی خود است.

راه حل:

گفتن «برای آن وقت بگذارید» آسان است، اما در اینجا چند راه کار عملی به شما معرفی میکنیم.

اگر از آن دسته افرادی هستید که همه چیز را دطبق برنامه انجام می دهید، هر روز صبح ساعت 7:30 صبح «15 دقیقه تمرین انگلیسی» را انجام دهید. یک یادآور تنظیم کنید و مطمئن شوید که هر روز آن را انجام دهید.یا اگر اهل تقویم نیستید، فقط مطمئن شوید که از نظر ذهنی هر روز یا هر چند روز یک بار زمانی را برای یادگیری خود اختصاص دهید.

یک نقل قول در زبان انگلیسی وجود دارد که می گوید: «شکست در آماده شدن، آماده شدن برای شکست است»، و این واقعا کار مناسبی نیست.

نیازی نیست هر روز چندین ساعت را صرف یادگیری زبان کنید، اگر تنها 10 دقیقه به یادگیری بپدازید این کار جزئی از سبک زندگی شما میشود و در اینده می توانید زمان بیشتری را به این کار اختصاص دهید.

 

10. شما اهداف (دست یافتنی) تعیین نمی کنید

اشتباه:

این اشتباهات مربوط به هدف گذاری است.اولین اشتباه این است که هیچ هدفی برای خود تعیین نکنید و اشتباه دوم این است که اهدافی را برای خود تعیین کنید که رسیدن به آنها بسیار سخت است.

چرا هدف گذاری نکردن  اشتباه است؟

زیرا اگر چیزی برای هدف گذاری نداشته باشید، نه تنها اندازه گیری پیشرفت خود سخت تر است، بلکه ایجاد انگیزه برای خودتان نیز سخت تر می‌شود.از دست دادن تمرکز آسانتر است، و اگر هدفی در ذهن دارید، احتمال اینکه هدفتان را رها کنید یا از مسیر خود منحرف شوید، بسیار کمتر است.

برخی افراد اهداف بزرگ و بلندی دارند که بسیار بلندپروازانه و دست نیافتنی هستند، یا به این دلیل که زمان کافی برای اختصاص دادن به آنها ندارند، یا به این دلیل که به نتایجی نیاز دارند که دستیابی به آنها آنقدر دشوار است که خود را برای شکست آماده می کنند.

بنابراین ممکن است این اهداف چیزی شبیه به «من می‌خواهم ۳ ماه دیگر به زبان انگلیسی مسلط باشم» یا «می‌خواهم ۳ ساعت هر روز صبح قبل از کار به خواندن انگلیسی بپردازم» باشد.

البته اگر بتوانید به این موارد دست یابید، بسیار عالی خواهد بود، اما آنچه که احتمال وقوع آن بسیار بیشتر است این است که شما ناامید می شوید.

راه حل:

برای خود اهدافی تعیین کنید و آنها را به اندازه کافی مناسب در نظر بگیرید که برای دستیابی به آنها انگیزه داشته باشید، اما نه آنقدر بلندپروازانه که بعید است هرگز به آنها برسید.این اهداف نباید بزرگ باشند، لازم نیست بگویید که می خواهید استاد زبان انگلیسی شوید یا یک کتاب پرفروش به زبان انگلیسی بنویسید.

آنها می‌توانند چیزی به سادگی «این هفته من می‌خواهم 5 مکالمه به زبان انگلیسی داشته باشم، یا می‌خواهم به 5 پادکست گوش دهم و متن انها را بنویسم» باشند. سپس می‌توانید هدف بزرگ‌تری داشته باشید، که هدف کلی شماست.

شاید هدف این باشد که بتوانید نمره خاصی در آیلتس کسب کنید، یا اینکه بتوانید یک گفتگوی عادی و روان با یک همسایه یا یکی از بستگان داشته باشید، یا اینکه بتوانید یک فیلم کامل را به زبان انگلیسی بدون زیرنویس تماشا کنید.